El contenido de esta página requiere una versión más reciente de Adobe Flash Player.

Obtener Adobe Flash Player

Usuari:
Contrasenya:
Cercador de sortides
Activitat
Data
Zona
Text
Las golondrinas (16 de Juny de 2018)
Informació previa
La sortida
Fotos (3)Comentaris (0)
COMPONENTS

Narcís , David Miquel Angel i jesús

ITINERARI, ACOSTAMENT i RECORREGUT

1- El primer dia vàrem arribar el poble de Urzainki a l'alberg d'Amaia que es troba al mateix poble que són els que donen la documentació de la Ruta de las Golondrinas. La mateixa tarda vàrem anar a Isaba a comprar el formatge per l'excursió, buscàvem formatges de la zona del Roncal. Després seguirem visitant el poble donant un tomb pel casc antic , com que el poble és petit de seguida el tinguérem vist i ens aturarem en un bar on la gent estava bevent cerveses a fora assentats en una placeta.  Després tornarem al poble d’Urzainki al bar de les Golondrinas on varem sopar.

La ruta  comença a la vall de Belagua, en una zona que en diuen Mata de Haya on hi ha una zona de pàrquing. En un primer moment el recorregut és suau però quan trobem el camí que ve del càmping, la ruta es posa difícil per la pendent que cal superar. Al arribar a la carena es torna més senzilla i en arribar al cim de Txamantxoia (1945 m) contemplem una vista de l’entorn de muntanyes i valls.

El recorregut fins al refugi de Linza baixa per una pedrera que voreja el cim amb una forta pendent.

El segon dia varem decidir,  per les recomanacions dels guardes del refugi que en comptes de fer la Mesa de Los Tres Reyes,  faríem el Petrechema (2371 m).  Demanem als del refugi poder esmorzar a les 6 i ens diuen que no pot ser, que fins les 7:30 no ens poden servir l'esmorzar. Sortim del  refugi de Linza seguint l’itinerari A i passat el coll de Linza trenquem a la dreta  per un corriol  que ens porta al cim del Petrechema, en una pujada continua seguint una carena fins el cim, la llàstima és que feia vent i també hi havia boira. Per baixar del cim seguim unes fites que ens porten fins el coll del Petrechema, on es coincideix amb la ruta B i altres corriols dels cims dels voltants. A partir d'aquí iniciem el descens fins les cabanes  d'Ansabere, on varem poder entaular-nos i preparar el dinar. per continuar fins el refugi Laberouat (Lescun ). El recorregut, passava d'una pista forestal a una carretera i al final de tot després de moltes hores caminant teníem que fer un ascens al refugi. Tinguérem que creuar un riu amb les sabates d'aigua ja que no hi havia cap indicador que informes que més amunt i havia un pont.. Després de superar un camí ple de fang i cagarades de vaca, varem  arribar esmorteïts i molt cansats al refugi.

El tercer dia sortim del refugi de Laberouat, volíem fer el cim del pic d'Anie, però primer voliem veure les condicions de la neu abans de pujar el cim. Al sortir vam agafar la GR10  fins on hi ha una cabana on la ruta es divideix en dos; agafarem l’itinerari A  per anar al pic d'Anie (2499 m), pujarem per la pista marcada fins trobar el coll des Anies. però ens confonguèrem seguint unes fites fins trobar el corriol que puja al pic d' Anie.. allí veirem que la pendent que s’havia de passar era per neu, per tant  necessitàvem portar els grampons i el piolet i com que no en disposavem vam decidir retornar i agafar el camí original..Ens adonarem de que el recorregut semblava que continuava per un altre GR per anar cap al refugi Jeandel. Era el migdia, feia molta calor, varem poder trobar refugi sota l’ombra d’una roca allí dinarem; després de dinar seguirem unes marques vermelles i blanques fins quedar aturats perquè no continuaven, no  veient les marques seguirem unes fites tantejant i buscant la manera d'arribar fins al final el camí marcat de la ruta. Retrobarem la ruta per sota del Portillo de Pescamo i arribarem sense més contratemps al refugi.

El quart dia sortíem del refugi de Jeandel,  anàrem al pic d'Arlas, començàrem a pujar fins el coll d’Arles que vam vorejar per la banda esquerra pujant fins el cim. Aquest dia va ser fantàstic, estava molt clar i poguèrem veure diferents cims com el Pic d'Anie, el Txamantxoia, però no el Petrachema, després de moltes fotos i videos, baixarem seguint la carena fins al Portillo de Bescanó d'aquí seguírem una ruta amb pintura groga per arribar on teníem el cotxe a la vall de Belagua,  no ho teníem molt clar, però vam començar a trobar senyals grogues fins que es van perdre, estarem donant voltes fins tornar a visualitzar-les. El final dels senyals era en unes pistes d'esquí de muntanya i en un costat de la vall es veia un edifici prop de la carretera. Dinarem sota uns pins fent la migdiada. Vam continuar a camp a través en paral·lel de la carretera fins al refugi del Belagua, el qual està abandonat; prop de allí van omplir les cantimplores per portar aigua fresca. Després vam continuar anant pel GR 12 fins arribar a baix de tot, a la Mata de Haya, on hi havia el cotxe . Vam anar a comprar formatge en una casa que en veníen de cabra; la curiositat és que els que portaven la granja era una parella catalana.

DURADA i RECOMANACIONS

• La ruta no està senyalitzat en absolut.

Inicialment el atribuïm al fet que potser la ruta era molt nova, però com en cada etapa ens donaven una data d'inici diferent (ens han arribat a dir que és el segon any, el quart i el sisè) tampoc podem disculpar per aquí ..
Altres vegades ens han al·legat que no es podia perquè era un parc natural. Totes les altres rutes circulars que hem fet eren en parcs naturals i totes estaven senyalitzades.
Cal reconèixer que a la web ho dieu (que no hi ha senyalització cap) però és una cosa a plantejar-se. Sobretot després de llegir el següent punt.

• Els tracks
Ai els tracks ... ha estat un dels temes més negligents que hem observado..Cuando contesteu a la reserva es diu que se'ns enviessin els tracks per correu. L'aire de misteri i privacitat ens va portar a pensar que eren tracks impecables realitzats i actualitzats per l'organització i no els chequeamos un a un abans de sortir confiant en el producte. Doncs bé, aquesta trackeada una ruta que no coincideix en la major part del recorregut amb l'opció A (en el cas del Track A), ni amb la B (en el cas del track B) ni amb el Mapa. I això com a organització diu molt (o molt poc)

• Reserva
En l'etapa de Linza a Lamberaut vam arribar a mitja sopar (després comentem tema horaris ..) i ens van dir que si, que els constava una reserva de 4, però que a la tarda havia vingut una família amb nens (dificil d'confondre amb un grup de 4 adults amb motxilla) i que es pensavan que ells eren el grup de 4. En consequencia, que no ens esperaven. Aquí hem de dir que teniu molta sort amb el guia de muntanya espanyol que va intentar el millor que va poder suavitzar la situació i mitjançar perquè ens donessin de sopar i ens s'allotjaran. Es va esforçar molt i va aconseguir apaivagar la nostra indignació. Un 10 per a ell.

• Horaris
Sent una ruta d'etapes llargues i dormint en refugis, el normal és que puguis esmorzar bastant d'hora per aprofitar les primeres hores del dia en què el sol no apreta tant. Però els refugis donaven l'esmorzar el més d'hora a les 7:30, i sense possibilitat d'avançar-ni demanant-ho. El cas més flagrant és el de l'etapa Linza-Laberaut, en què per molt que corris, esmorzant a les 7:30 no surts abans de les 8:15, en una etapa en què fàcilment et vas a les 10-12h si tot va bé, i el sopar a Laberaut la donen a les 19: 30h.

t.
• Temes diversos
En cap refugi se'ns ha ofert calçat còmode decent. En el primer tens el cotxe, per la qual cosa no cal. Però en els francesos la cosa ja era insultant.